Højelse smådyrsklinik

- og satellit-klinikken Skovbo Dyreklinik i Borup

Vi tager hånd om dyrene
Vi har mange års erfaring i håndtering og behandling af alle slags dyr, men koncentrerer os mest om
familiens kæledyr, hunde, katte, kaniner etc.
Højelse Smådyrsklinik ligger dejlig fredeligt ude på landet væk fra by og trafikstøj, og dog tæt på Køge.
Her er skøn natur og masser af plads til at parkere bilen og lufte hunden inden den skal ind til dyrlægen.

Tlf.: 5616 8024 (Højelse), Tlf.:5752 2739 (Borup)

Hvorfor vi ikke kan udlevere receptpligtig medicin, uden en forudgående klinisk undersøgelse af dit kæledyr.

• I et uddrag fra ”Bekendtgørelse af lov om dyrlæger” i § 12 står således: En dyrlæge må kun udlevere eller ordinere receptpligtige lægemidler til behandling af sygdomstilfælde hos dyr, når dyrlægen selv har stillet en diagnose for sygdommen.

• Diagnosen skal være stillet efter en fagligt forsvarlig klinisk undersøgelse, som dyrlægen personligt har foretaget af det eller de syge dyr, efter, at dyrlægen har undersøgt materiale fra det eller de syge dyr eller ladet materialet undersøge på et statsligt eller andet dertil af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri godkendt laboratorium. Det vil altså sige, at dyrlægen skal tilse dyret og/eller materiale fra dyret (fx urin/afføringsprøver) for at kunne stille en diagnose, inden der udleveres eller udskrives recept på receptpligtig medicin.

• Dette gælder også for lidelser, som dyret har haft tidligere, og hvor der er afsluttet et behandlingsforløb som eksempelvis ved dårlige ører, hjertelidelser eller gigtsmerter. Her er det ikke muligt at genudlevere receptpligtig medicin uden fornyede undersøgelser, da vi igen bør undersøge; om der er tale om den samme lidelse.

Kæledyr og livsstilssygdomme

Flere og flere kæledyr rammes af livsstilssygdomme. Problemet ligger i kosten. Læs interview med vores dyrlæge Thomas bragt i Politikens kæledyrstillæg 2017

Nåle til en krøllet hund!!!

Akupunktur er det nye tiltag på Højelse Smådyrsklinik.

Er du klar til hund ?

Hvert år aflives tusindvis af hunde. Mange af disse aflivninger kunne være undgået.